Friday 21 November 2014

War START!


Assalamualaikum semuaa :)

Dah lama tak menaip entry selain daripada entry Giveaway/Segmen. Kan? So sorry for those yang taksukakan blog aku sebab selalu update pasal giveaway/segmen. I love it. So im sorry. Mungkin lepas habis SPM 2015 karang aku start buat projek dengan blog aku ni. Sebab aku takmau ada apa'apa komitmen dengan blog sekarang. Nanti susah nak lepas. Tapi aku akan cuba sebarkan seberapa ilmu yang aku ada kat blog aku ni.

InShaaAllah :)

Acctualy aku nak ucapkan......

Yeayyyyyy.
My holiday start todayyyy! Until 4January2015.

Sesiapa yang holiday jugak tu, pastikan cuti korang berguna. Jangan bangun pagi, mengadap blog je kerjanyaaa. Hahaha. Aku pun nak buat something yang berguna. InShaaAllah :)

Langkah pertama untuk pastikan cuti korang berguna ialah...

Rancang cuti anda!

Rancang macam mana?
Pi ambik pen satu dan kertas sehelai.
Kau catat kelemahan kau satu persatu. Contohnya, kau lemah subjek Math, kau list la. Buat sebanyak mungkin.
Then, listkan apa yang kau kena buat UNTUK MENGATASI KELEMAHAN KAU. Haaa macam tu. Got it?
Contoh lain macam kau rasa perangai kau tak elok, so rancang satu cara macam mana nak atasinya macam banyakkan beribadah ke apa ke. Hehe.

Aku bercadang nak decorate bilik tidur aku. Sebab start tahun depan aku nak tumpukan untuk SPM so i need bilik yang buatkan aku fokus dan selesa untuk belajar. Haaa :) Bilik aku yang sekarang dekat dengan tempat keluarga melepak tengok tv so aku terasa terganggu dengan tv tu. So aku mintak nak tukar bilik dengan abang aku, jauh sikit dengan tv. Hahaha. So harini aku nak start mengemas mencuci menghias dan sebagainya. Hihi. Harap gua tak malas :)

Langkah kedua ialah...

Buat jadual!

Haaa ni aku cadangkan kepada pelajar yang belum habis sekolah. Hehe macam aku. Jangan tinggal study even cuti sekolah. So, buat jadual studyyyyy! Dan kepada yang dah habis sekolah, buat jadual pasal life korang. Jadikan life korang lebih bermakna. Like banyakkan membaca or nothing else.

Aku ingat nak tingkatkan lagi penguasaan aku dalam subjek Addmath, Bio, Fizik, Kimia dan Arabic! Haha aku pun nak tingkatkan grammar aku. Wuhuu :) Kalau korang nak tahu, result akhir tahun aku da keluar, tapi just 2subjek je lagi yang taktahu. Arabic aku lulus kali ni alhamdulillah. Ustazah takboleh marah aku dah hahaha. Bio pun aku lulus yeay for me. Haha. Tapi..... Kimia aku sangat mengecewakan :( Math yang aku sayang pun tak dapat tinggi :'( Sangat sedihh. So, aku ingat nak tingkatkan lagi usahaa aku sebab aku nak 11A+ SPM 2015. Ameen :) Doakan aku!

Meh aku listkan subjek yang aku ambik :-

  1. B.Melayu
  2. English
  3. Arabic
  4. Sejarah
  5. Matematics
  6. Addmath
  7. Biology
  8. Kimia
  9. Fizik
  10. Pendidikan Quran Sunnah
  11. Pendidikan Syariah Islam
Mencabar kan? Kalau korang nak tahu, aku sebenarnya tak minat dengan science stream tapi dah terlanjur aku ambik subjek tu, aku kenalah redha dan usaha untuk berjaya. Haha. K pesanan PENTING aku ialah, BELAJARLAH KERANA ALLAH. Dan peganglah dengan janji Allah iaitu nak berjaya, mestilah kena usaha :)


Langkah ketiga ialahhh...

Make sure jadual kau berjalan!

Haaa jangan biarkan jadual just tinggal jadual. Harini kau buat jadual, esok kau dah malas. Takmau takmau! Pastikan berjalan! Jangan cakap besar je. Haha, Okay?
Kalau nak lagi senang, kau copy satu lagi jadual, then bagi kat mak kau ke siapa yang dekat dengan kau ke, suruh dia pantau korang :) Hihi. Mesti okayy inshaaAllah.

Okay sampai sini dulu ceramah gua. Haha. Kbye :)
Adios~

p/s : Doakan mision aku berjaya! Ameen :)




3 comments:

  1. Assalamualaikum. Good luck for your SPM next year. Akak dulu pun amik 11 subjek utk SPM. Hehe :)

    ReplyDelete
  2. @NaD Dea Waalaikumussalam.

    Thanks sis! Oh, akak dapat brape SPM? Hehehe mesti cemerlang terbilang ni. Hehe :D

    ReplyDelete

 
 photo cats_zpscdjdlx5h.jpg