Friday 27 May 2016

Saya pelajar STPM

Assalamualaikum.

Yeay new entry! ^^
First of all, aku nak berterima kasih kepada para blogger yang sudi komen entry aku yang sebelum ni. Terima kasih atas kata'kata sokongan, nasihat dan semangat yang diberi. Aku sangat'sangat menghargainya. Terima kasih.

Alhamdulillah bersyukur pada Allah.

SAYA PELAJAR STPM.

Nah, alhamdulillah aku dapat form6 dekat SMKA Durian Guling Terengganu. Haritu aku mohon dalam hari selasa minggu lepas, then tunggu rabu ppd tak call, khamis pergi ppd, dapat surat pergi sana. Alhamdulillah ada rezeki kat sana. So, aku pergi daftar sekolah 23 Mei 2016.

4 pagi - bangun
5 pagi - bertolak dari rumah
7 pagi - sampai SMKADG
7.30 pagi - Daftar form6

Alhamdulillah aku dapat masuk asrama sana. Payah gak mula'mula sebab tak sure dapat asrama atau tak. Rumahku jauh, 2jam perjalanan~ So, kena stay asrama ler. Lepas daftar, p pejabat asrama, kakak tu suruh mari masa rehat confirm-kan ada kosong tak. So, rehat tu pergi balik pejabat asrama, alhamdulillah boleh masuk. Petang tu masuk asrama.

FIRST TIME stay asrama.
Nangis gak hari pertama, hari kedua. HAHA! Sebab takboleh bawak phone. Mula'mula junior kakak aku cakap (dia upper6), boleh je bawak. Lepastu sampai sana, tanya kawan, dia cakap takboleh. Kalau 'banggerak' (kantoi), kena gangtung asrama. Adoi, aku pun jadi down hahahaha. Tapi aku tak hantar pun phone dekat warden. Pegang je sendiri hehehe (jangan contohi k) tapi tak on pun. On bila rindu kawan hahaha! K serious rindu kawan bukan rindu family haha. 

Tapi SUMPAH best asrama sana. HAHA jakun aku. First time stay asrama yang bilik mandi dalam dorm. Actualy, 2dorm kongsi 1bilik mandi. jadi, macam bergabung tiga. dorm-bilik mandi-dorm. Haa camtu. Lepastu dorm aku, semua lower6. Tak bercampur dengan form lain. dorm sebelah pun camtu. Dorm aku pulak sikit je manusia. haha! 6manusia. Tapi nanti buka cuti, 2 masuk unisza :'( Sedih sobs.

Siti
Syuk
Opi
Shirah
Erin

Siti dan Opi yang masuk unisza. Sedih gak sebab duorang tu sumpah sporting. Baik je semua. Semoga mereka berjaya :)

Oh lupa. Aku pelajar STPM aliran agama. Ambil 5subjek tak termasuk MUET.

Syariah.
Usuluddin.
B.Melayu.
Pengajian Am.
B.Arab.

SYARIAH
Em best macam Pendidikan Syariah Islam. Sama je dua dua. Cuma Syariah lebih terperinci. Means, exam kena ingat dalil haa. Yang lain sama je. Lepastu exam, kena tulis karangan. Markah paling sikit 4, paling banyak 10. Haa hahaha. Cg syariah best. Terang terperinci hihi.

USULUDDIN
Yang ni sebijik Pendidikan Quran Sunnah. Sama je dengan syariah. Kena ingat dalil. Huhu. Kalau yang ambik PQS PSI, memang boleh sangat nak skor subjek dua dua ni. Hihi cuma kena banyak mengahafal dalil.

B.MELAYU
Em cikgu takmasuk lagi so aku tak tahu canne subjek B.Melayu STPM ni.

PENGAJIAN AM
Sama lah taktahu canne sebab takbelajar lagi. Tapi aku duk belek buku, sama je cam sejarah tak silap. Kena banyak menghafal.

B.ARAB
Haaaa yang ni payah bagi aku hahahaha! Sebab aku memang lemah sikit b.arab ni. Masa spm pun takat B je huhu. B.arab stpm lebih terperinci. Lagi detail daripada yang spm. Harap aku akan jadi lebih rajin! Hahaha inshaaAllah!

MUET
Cg superrrr bestttttt huwaaaa i love her! Hahaha sumpah do! Cikgu best gilerrr. Haha aku jadi semangat nak belajar hihi!

Em apa lagi eh nak cerita. Haa, kat sana kena pakai jilbab all the time. hihi aku kena start kumpul jilbab banyak'banyak ni. Sape'sape nak hadiahkan aku pun boleh hehehehehe >.< Peraturan asrama kat sana memang ketat dan mampat hahaha. Masa memang pack giler. Tapi aku pergi sana seminggu, banyak masa terbuang sebab takde buku nak baca, cikgu tak masuk kelas sebab cikgu ramai yang sibuk huhu. Harapnya nanti bulan puasa, cikgu masuk semua la huhu.

IKHLAS
Haaaa yang ni paling penting. Aku kena ikhlas. Minggu lepas aku pergi sana, dengan keadaan tak ikhlas. Jadi aku payah nak sesuaikan diri. Tapi alhamdulillah slow'slow aku dah boleh terima.

Korang, pergi study mana'mana, kerja or whatever, kena ikhlas. Ikhlas lillahitaala, kerana Allah semata'mata. InshaaAllah Allah akan permudahkan segalanya.

6Mei2016 - Keputusan IPG keluar. Aku dapat sana (ameen), aku pergi sana. Takdapat (nauzubillah), aku stay form6 je. InshaaAllah Allah akan permudahkan segalanya. Rabbi yassir, wala tuassir.

Jaga diri semua. Doakan aku. InshaaAllah aku akan doakan korang juga ameen :)
Adios!







4 comments:

  1. bm agak payah sikit kalau sem1. tapi kalau rajin baca & hafal no problem lah. hehe form 6 ni banyak subject yang kena 99% hafal. tapi kalau subject agama tu tak tau lah sbb akak ambil sastera haha. goodluck! all the best :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa bm susah eh? Saya dah tukar aliran sastera haha so kita sama la kak :D Thanks sis. You too :D

      Delete
  2. Alhamdulillah tahniah ya...syukur...belajar sungguh2..lillahitaala..

    ReplyDelete

 
 photo cats_zpscdjdlx5h.jpg