Sunday 20 December 2015

Takpayah berdendamlah.





Hai. Selamat tengahari.

Assalamualaikum :)

Dendam.

Hati orang yang berdendam tak akan pernah aman. Sentiasa gelisah. Duit banyak pun, hati tak tenang. Nah, korang nak ke? Mohlerr kita sama'sama buang sifat dendam dalam diri kita. Takpayah difikirkan sangat jahat orang dekat kita. Baik kita fikir jahat kita dekat orang. Kalau orang tu tak maafkan kita, dekat akhirat nanti merangkak kita mencarinya. Haaa nak ke?

Mungkin kita tersilap pandang. Kadang'kadang kita duk kutuk artis, duk kutuk pm sendiri *batuk* duk kutuk orang yang kita tak kenal, bilaaaaaa kita nak pi jumpa dia mintak maaf? Bila weh?


DOSA DENGAN MANUSIA, MANUSIA YANG MESTI MAAFKAN.


Selagi dia tak maafkan, haih nauzubillah. Jadi, apa kata kita pakat maafkan semua orang supaya semua orang maafkan kita? Haaa, berbaloi kan? Bak kata orang putehhh....


''What you give, you will get it back."


So, ayuh kitaaaaa :)

Tapi kalau nak hapuskan jugak dosa kita dengan orang lain, sememangnya kita perluuuu jumpa orang itu sendiri. Ungkapkan kata'kata maaf. Kalau orang tu dah takde? Em, bertaubatlah dengan sebenar'benar taubat :) Mohon dengan Allah supaya dimaafkan. Kalau berkemampuan, lakukan kebaikan kepada orang lain supaya dosa kita itu terhapus. Yang penting, IKHLAS :)

Aku pernah berdendam. Ya, dendam yang sangat'sangat..

*cerita yang panjang, boleh skip haha*

Ada satu hari tu, kawan baik aku ada lah upload gambar dia dengan sorang laki (kawan) jadikan profile picture whatsapp. Then sorang perempuan ni salah faham yang diorang berdua bercinta. Nah, apa lagi, dia main hentam la kawan baik aku dekat wechat. Aku pun naik angin la. Aku komen la elok'elok. Then kawan kepada perempuan tu hantar chat aku. Then aku terus terang. Fullstop habis dekat situ. Esokkan aku update moment saja'saja, tak berkaitan dengan sesiapa. Lepas tu, kawan perempuan tu hantar chat tuduh aku. Urgh aku pun geram malas nak layan, aku delete aja lah diorang daripada wechat aku. Lepastu dia takpuas hati jugak, duk hantar whatsapp marah'marah. yaAllah, aku geram sangat tapi aku taklayan pun. Aku simpan dendam. 2hari hidup aku tak aman, gelisah. Aku pun muhasabah balik diri aku. Aku pun belajar maafkan semua orang. Alhamdulillah hidup aku lebih aman :)

*ending*

Jom sama'sama berubah demi syurga Allah :D


2 comments:

 
 photo cats_zpscdjdlx5h.jpg