Wednesday 19 February 2014

PURDAH?



Here I go~ Assalamualaikum.

Ada apa dengan purdah?

Tetiba hari ini aku nak bercakap pasal purdah. Kenapa? Sebab aku rasakan manusia zaman sekarang jadikan purdah sebagai fesyen bukannya sunnah.

Purdah tanda penghijrahan kita? 

Ehem, maaf ya. Penghijrahan bukannya semata'mata dengan pemakaian purdah. Kita boleh berubah dengan ubah perangai buruk kita kepada perangai yang elok. Bukannya berubah secara drastik.

Contohnya.

Semalam kau pakai tudung singkat, lepas tu tetiba terasa hidayah tu datang. Then keesokan harinya kau bertutup litup dari atas hingga bawah. Habis semua orang kau riuh yang kau berubah. Then tak lama lepas tu, kau berubah kepada diri kau yang asal, pakai tudung singkat balik.

Hey!

Penghijrahan tak boleh dilakukan secara drastik. Aku tak cakap yang kau tak perlu berubah. Kau perlu berubah, tapi dengan slow'slow. Asalkan kau istiqamah. Contohnya, selalunya kau pakai tudung singkat, kau ubahlah. Pakailah tudung bawah daripada dada. Kalau lelaki pulak, kalau selalu pakai seluar atas daripada lutut, ubahlah. Pakailah bawah daripada lutut. Berubah secara ISTIQAMAH (berterusan) Bukannya secara drastik, berpurdah bagai. Kalau berpurdah, tak riuh satu Facebook, tak riuh satu Twitter, tak riuh satu Blogger, tak riuh satu WeChat, tak apalah jugak. Ni pakat upload gambar berpurdah dan tumpukan dibahagian mata sahaja.

Hello! 

Kau perlu tahu, itu hanyalah akan menambahkan dosa kau sahaja. Kenapa? Sebab dalam tak sengaja, kau dah tarik perhatian lelaki'lelaki ajnabi supaya menatap gambar berpurdah kau.

Maaf..... 

Maaf kalau terasa. Entry ini bukan ditujukan kepada mana'mana individu tetapi hanyalah satu pengisian kepada anda semua. Maaf kepada yang lebih dewasa kerana menggunakan "aku kau". Maaf.

Nak berubah? 

Alhamdulillah, hidayah itu milik Allah. Tapi tolong jangan riak. Tolong jangan jadikan Islam itu sebagai permainan. Jangan mainkan agamaku. Jangan. Aku mohon.

Sekian. Wallahua'lam.

Tegurlah aku jika melihatku salah. Tegur. Aku mohon. Terima kasih pembaca entryku ;)



1 comment:

 
 photo cats_zpscdjdlx5h.jpg