Sunday 13 July 2014

Himpunan Nama-Nama Indah Dalam Islam


Assalamualaikum!

Hari ni aku nak kongsikan kat korang semua satu laman web yang memang best la. Aku syorkan kepada para BAKAL ibu atau BAKAL ayah. Haha. So korang boleh la pilih nama anak korang kat laman web http://name.crazyartzone.com/ :D

Hebat doh. Aku try cari nama aku.

And the result is...

Karimah bermaksud "mulia"


  
KARIMAH
KKomited
AAmanah
RRamah
IIkhlas
MMesra
AAlim
HHarum
Apa ada pada nama?

Benda alah ni takmau duk tengah -.- Haha lol.

Aku nak try nama ayah aku jap.



ZULKAFALI
ZZuhud
UUntung
LLemah-lembut
KKomited
AAmanah
FFleksibel
AAlim
LLincah
IIkhlas
Apa ada pada nama?

So korang try la. Ambil tahu apa makna nama korang. Makna nama penting tau. Ianya seolah'olah doa :)

Aku pun nak kongsikan nama'nama yang terlarang.

Abkam -Tidak celik, buta
Abiqah -Hamba yang lari dari tuannya
Afinah -Yang bodoh
Asyar -Paling jahat
Asyirah -Yang tidak bersyukur atas nikmat
Amah -Hamba suruhan perempuan
Baghiah -Yang zalim, jahat
Bahimah -Binatang
Balidah -Yang bodoh, bebal
Bakiah -Yang menangis, merengek
Baqarah -Lembu Betina
Batilah -Yang batil, tidak benar
Dabbah -Binatang
Dahriyah -Yang mempercayai alam wujud dengan sendirinya
Dahisyah -Goncang, stress
Darakah -Kedudukan yang rendah
Daniyah -Yang lemah dan hina
Dami'ah -Yang mengalir air matanya

Ada banyak lagi. Korang search la dekat laman web tu. Orait?
Okay.
Jangan bagi nama anak korang pelik'pelik sudah. Kan takde makne, rugi ja.
Okay adios~

3 comments:

  1. Hehe nama anak:
    Adam Nama Nabi, ikutan, teladan
    Rayyan Kepuasan; pintu syurga utk orang yang berpuasa
    -------------------------
    Anis Yang mesra, teman setia, ramah tamah dalam pergaulan
    Insyirah Kegembiraan, Kelegaan hati
    -------------------------
    Nama maknye tak ada dlm carian. Nama pak dia pon xde jugak. adehh. tapi nama kak irra ada makna tau. hihi

    ReplyDelete
  2. bile nak letak nama anak kne ati ati xleh sebarangan

    ReplyDelete

 
 photo cats_zpscdjdlx5h.jpg