Tuesday 19 December 2017

Create your own header!

Assalamualaikum.

Hello gaisss :)
#Day2 of mission #fromZEROtoHERO!
Aku masih belum give up alhamdulillah. Even views untuk 2 entry terbaru aku selepas tukar link still lagi sendu. sobs sedih :( tapi takpelah, jangan give up! yehaaa!

So, harini aku nak kongsikan satu web yang menarik & senang untuk korang buat your own header!


Idea buat header daripada laman web ni adalah daripada sorang blogger yang komen dekat aku punya post pasal aku mintak tolong orang buatkan aku header sebab aku tak reti weh. Ni post nya - NEW link NEW life NEW header


Thank you akak Scha Nazri :)

Actually, aku memang dah pernah guna laman web ini untuk buat kad jemputan majlis hari raya yang aku arrange dekat sekolah. Ni contoh kad yang aku pernah buat.


Nah cantik kan? hehehehe :) Yang best nya pasal laman web ni, korang boleh pilih nak download as pdf, png or jpg. Sumpah best!

Aku tak tahu boleh create header guna laman web ini. Super ohsem! Korang boleh guna diorang punya design or create your own design!

Buat header or kad je korang boleh buat, korang juga boleh buat:-

  • Social media posts
  • Documents
  • Blogging & eBooks
  • Marketing Materials
  • Social Media & Email Headers
  • Events
  • Ads


Cool right? eheh!
Resume pun korang boleh buat weh!
Ni aku bagi korang tengok antara header yang aku buat guna Canva.com! Header yang sekarang aku pakai pun aku create guna canva :)

Cuma yang ni, size dia salah hehehe aku tak reti nak agak size dia, so, aku test je dulu hehehe :)








 

Nah, untuk size yang sesuai nak buat header, korang guna

1000px x 400px

Yang tu size header aku sekarang.

Ni contoh header twitter yang aku buat :)


Meh aku ajar satu satu macam mana nak guna untuk buat header. Ajum!

First step:


Korang tekan Use Custom Dimension

Next step:


Korang ikut nombor tu. Isikan size yang korang nak. Aku guna size yang aku cakap tadi. Size tu, korang boleh pilih nak guna px, mm / in. Ikut korang ya :)

Next:


Korang boleh pilih background yang korang nak! Aku pilih header aku warna putih sebab aku punya background blog warna putih. So takpayah nak transparent-kan background tu :) senang cerita hehe.

Next:


Pilih tulisan yang korang suka. Korang boleh pilih dalam contoh tu, or taip sendiri yang korang nak. Semua boleh!

Next:


Nah korang pun boleh tambah element lain dalam header korang. Apa sahaja korang nak,

  • free photos
  • grids
  • frames
  • shapes
  • lines
  • illustrations
  • icons
  • charts
  • ilovecanva
Apa sahaja gais. Aku malas, so aku terus ke last step!



Nah dah siap!



Untuk korang yang nak transparent background, BOLEH! tapi kena bayar la gais! Sekarang korang boleh free trial. So, apa lagi, pergi cepat hehehehe. Sorry kalau buruk je header, aku malas nak buat cantik cantik or memang aku takde kreativiti yang menarik.

Kalau korang boleh buat lagi cantik, do it now! go go!

Nanti jangan lupa share okehhh?

Byes!

4 comments:

 
 photo cats_zpscdjdlx5h.jpg